توحید در تقنین
در ابر وادی خداگرایی،اعتقاد بر آن است که تنها مقام و مرجع قانونگذاری خداوند است. اراده او و علم ازلی الهی است که اصول و محتوای شریعت و دین را تعیین میکند به بیان دیگرتنها قانونی که ضامن سعادت و کمال انسانی است،قانون وشریعت الهی است که ازطریق وحی به واسطه انسانهای کامل و صاحب عصمت در اختیار انسان قرارگرفته است.
وسایر قوانین در صورتی ارزش واعتبار دارد که به گونهای مورد تایید شریعت قرارگیرد.
بر اساس این انگاره قانوننامههای دیگری که توسط هیئت حاکمه یا توده مردم یانخبگان ملت یا قوانینی که به مرور زمان در میان مردم پدید می آید(قانون طبیعی) تصویب میشود چیزی جز ستم نامه نخواهدبود.
برگرفته ازجایگاه مبانی کلامی در اجتهاد،فصل دهم،صص303و304
|